12 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده درDiabetes/Metabolism Research and Reviews  نشان می دهد که هورمون محرک تیروئید بیشتر (TSH) اما در محدوده طبیعی، با بروز بیشتر رتینوپاتی دیابتی (DR) در بیماران دیابت نوع 2 علیرغم کنترل خوب گلایسمی؛ مرتبط است.

حتی در افرادی با دیابت نوع 2 تحت کنترل، رتینوپاتی دیابتی می تواند ایجاد شود، که نشان می دهد هنوز نگرانی هایی برای DR در این جمعیت وجود دارد. دکتر Yaxin Wang و همکارانش به طور خاص تأثیر ترکیبی عملکرد تیروئید و مدیریت قند خون را بر رتینوپاتی دیابتی توسط یک معیار جدید به نام "زمان در محدوده (TIR)" بررسی کردند.

در مجموع 2740 فرد دیابتی نوع 2 مبتلا به بیماری یوتیروئید در این بررسی مقطعی وارد شدند. هورمون محرک تیروئید، تیروکسین آزاد، تری یدوتیرونین آزاد، آنتی بادی پراکسیداز تیروئید و آنتی بادی تیروگلوبولین از جمله نشانگرهای تیروئیدی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند. برای محاسبه TIR از داده های یک دستگاه سنجش مداوم قند خون(CGM) استفاده شد.

یافته ها

به طور کلی، نسبت‌های شانس تعدیل‌شده چند متغیره (ORs) برای DR در سهک‌های صعودی TSH به ترتیب 1.00(مرجع)، 1.06 (95% فاصله اطمینان [CI] 0.85-1.32) و 1.48 (95% فاصله اطمینان [CI]1.19-1.85) بود.

حتی در شرکت‌کنندگان با دیابت به خوبی کنترل‌شده که به هدف TIRبیش از 70% (1449=n) دست یافتند، شیوع رتینوپاتی دیابتی 23.8 درصد بود که به طور قابل‌توجهی با TSH مرتبط بود (نسبت شانس=1.54، 95% فاصله اطمینان [CI] 1.12-2.12 ، در مقایسه ی بالاترین سهک TSH با پایین ترین سهک).

هنگامی که شرکت‌کنندگان بر اساس دسته‌های مشترک TIR(بیش از 70٪، ≤70٪) و TSH(سهک) به 6 گروه طبقه‌بندی شدند، بالاترین نسبت شانس تنظیم‌ شده با چند متغیر برای رتینوپاتی دیابتی در گروه TIR ≤70٪و بالاترین سهک TSH نسبت به گروه TIR > 70٪ و پایین ترین گروه سهک TSH، دیده شد.

محققان بر اساس این یافته ها نتیجه گیری کردند که اختلال عملکرد تیروئید ممکن است در خطر رتینوپاتی دیابتی هنگام که دیابت به خوبی کنترل شده است، نقش داشته باشد. برای بهبود مدیریترتینوپاتی دیابتیدر عملکرد بالینی، باید توجه بیشتری به اثرات بالقوهTIR و TSH نمود. برای حمایت بیشتر از اهمیتTSH  در مدیریت خطر عوارض دیابت و بررسی محدوده مرجع برایTSH " طبیعی" در آینده، مطالعات طولی به خوبی طراحی شده شامل اندازه گیری TSH در چندین دوره زمانی ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tsh-levels-linked-to-diabetic-retinopathy-development-in-t2d-patients-111229